Menu

Ako zvládať stres v práci

Ako zvládať stres v práci

Na zamestnancov sú vo firmách kladené vysoké nároky. Výnimkou nie sú ani administratívne pozície.

Zamestnávatelia vyžadujú od svojich pracovníkov často nadľudské výkony. Kumulované pozície sú dnes štandardom, jeden človek robí za dvoch a stres sa stáva naším každodenným spoločníkom.

Od asistentky či office manažérky sa síce neočakáva, že bude plniť výrobné normy, ale na svojich pleciach nesie zodpovednosť za viaceré oblasti firemného chodu. Častokrát má aj finančnú zodpovednosť. Neraz musí plniť mimoriadne úlohy, v ktorých nie je vždy úplne zbehlá. Toto môže byť pre niektoré dámy výzvou, v ktorej sa vyžívajú, a pre iné zasa neskutočný stres. Ak napätie v práci pretrváva dlhodobo, prichádza nervozita a v konečnom dôsledku aj strata motivácie. Čo je škoda, pretože ak máte v podstate dobré zamestnanie, príjemné pracovné prostredie a pomerne slušný plat, netreba uvažovať o odchode, ale snažiť sa tieto stresy eliminovať.

V prvom rade je dôležitý váš postoj. Prirodzení sangvinici sú spokojní a veselí aj bez toho, že by sa do toho museli nejakým spôsobom nútiť. V podstate prežívajú najmenej stresov v porovnaní s ostatnými, pretože si ich nepripúšťajú. Mohli by sa stresovať, ale dá sa povedať, že na to zabúdajú. Môžu občas „chytiť nervy“ a byť v strese možno 10 minút, ale nakoniec celú situáciu zoberú s humorom. A práve toto sa od nich treba učiť pri zvládaní stresu. Zmeniť svoj postoj.

Stres je situácia, ktorú naša psychika vyhodnotí ako život ohrozujúci stav a telo na to zareaguje. Možno si neuvedomujeme vyplavovanie kortizolu a adrenalínu, ale vieme, kedy máme stiahnutý žalúdok, kŕče či migrénu. Okrem toho my ženy musíme zápasiť ešte aj s vlastnými hormónmi a zvládať nálady, za ktoré často ani nemôžeme.

Dnes nás už neohrozujú divé zvery, ale naše telo extrémne reaguje na nepríjemné situácie, pretože sa nás snaží chrániť. Pripravuje naše svaly na útok alebo útek. Ak sa to opakuje niekoľkokrát za deň, po rokoch môžeme mať vážne zdravotné problémy. Preto je nevyhnutné naučiť sa nepripúšťať si niektoré veci a zámerne relaxovať.

Možno si hovoríte, že stres vám pomáha rýchlejšie pracovať. Áno, určitá miera stresu nám môže pomôcť podávať lepší výkon, ale treba si uvedomovať, kde sú tie hranice. Ak idete do práce s bolesťami brucha a pomaly vám je až do plaču, že tam musíte ísť, to nie je v poriadku. Nemôžete dobre pracovať, ak sa trápite alebo bojíte.

Optimálny pracovný výkon úzko súvisí s osobnou pohodou, duševnou rovnováhou, schopnosťou sústrediť sa a koncentrovať na úlohu, hľadanie riešení. Dodržiavanie pravidiel duševnej hygieny, ktoré sa týkajú správneho time managementu, rovnováhy medzi pracovným a osobným životom, rešpektovaním rytmu bdenia a spánku, správnej životosprávy a posilňovania duševnej pohody a vyrovnanosti, otvárajú človeku nové možnosti tvorivo pracovať, objavovať nové veci, naplno realizovať svoj talent a využiť svoj potenciál. (Blahová a kol., 2017)*

Dôležité je spýtať sa samej seba, z čoho v skutočnosti ten stres máte. Z toho, že nezvládnete pracovnú úlohu? A čo by sa stalo? Prišli by ste o prácu? Tak si nájdete inú. Vyzerali by ste ako neschopná? Neschopná určite nie ste a každý človek sa niekedy strápnil, aj váš šéf a aj ofučaná kolegyňa. Úlohu spravidla považujeme za náročnú vtedy, ak nemáme dostatok informácií, aby sme dospeli k požadovanému výsledku. Dvihnite telefón a volajte kam treba. Poproste niekoho z kolegov, či by vám vedel pomôcť alebo sa priznajte šéfovi, že s úlohou neviete pohnúť, či by vás mohol nasmerovať. 

Mnoho šikovných asistentiek je tak zodpovedných a úzkostlivých, že sa iba trápia nad úlohami, a vôbec si neuvedomujú, že ich zvládajú brilantne. Stále vidia iba to, ako to mohli urobiť lepšie. Práca je o tom, aby sme na svete zanechali trvalé hodnoty. Vôbec nezáleží na tom, či do šanóna založíte tabuľku modrú, zelenú alebo krivú. Hlavne, že sa z nej ľudia dozvedia to podstatné pre konkrétny moment a čoskoro aj tak skončí v archíve zapadnutá prachom. Vybavte čo treba a nestresujte sa kvôli nepodstatným veciam.

Čo teda prospieva duševnému zdraviu? Akákoľvek forma relaxácie, ktorá vám navodzuje príjemný stav, pri ktorej sa dokážete uvoľniť a prináša vám radosť.

Na prvom mieste sa udáva šport, pretože cvičenie, hoci aj krátke, má liečivé účinky nielen pre naše telo, ale aj dušu. Pohyb odbúrava z tela škodlivé látky, ktoré sa do krvi uvoľnili vplyvom stresu.

Podľa psychológov duševnému zdraviu veľmi prospieva, ak sa venujeme činnosti, do ktorej sa vieme „ponoriť“ tak, že ani nevnímame čas. Niektorí ľudia tento stav tzv. pohrúženia, zanietenia, oduševnenia či nadšenia zažívajú aj v zamestnaní. Ak z vašej práce nie ste práve nadšená, samozrejme sa treba snažiť spríjemniť si ju, či už pustiť si obľúbenú hudbu, ktorá vás namotivuje, dať si na stôl suvenír z dovolenky alebo myslieť na niečo, na čo sa môžete tešiť, ak nepríjemnú úlohu čím skôr urobíte. 

Stresujúce zamestnanie si treba kompenzovať vo voľnom čase. Pohrúženie človek môže zažiť pri čítaní, ale aj pri tvorbe, ako je napríklad šitie, výroba rôznych predmetov, maľovanie obrazov, hra na hudobnom nástroji. Ak ste v strese, pustite si obľúbenú pieseň, akúkoľvek, ktorá vám navodzuje príjemné pocity, dodáva energiu a zrazu vidíte svet krajší. Pustite si ju aj viackrát dokola. Alebo si pozrite motivačný film či obľúbenú komédiu.

Snažte sa vidieť skôr to, čo všetko ste už dosiahli, nie to, čo ste nedosiahli. Na mnohé veci človek musí dozrieť a mnoho ľudí vytvorilo svoje životné dielo práve vo vyššom veku.

* BLAHOVÁ, J. a kol. Duševná hygiena. Trnava: AlumniPress, 2017. 116 s. ISBN 978-80-8096-247-0
foto: alphaspirit / 123rf

Napíšte komentár